Haragban lenni néha jó | | Manuális terápia

Haragban lenni néha jó

Közzétéve: 2020-01-08 | Hozzászólások: 0

Miért is?

A harag legtöbbször egy igen negatív érzelemnek van beállítva. Valami olyannak, amit mindenképpen kontrollálni kell, vagy elítélni. Való igaz, hogy kellemetlen érzésekkel társul, kutatások is bizonyítják, hogy a krónikus düh összefüggésbe hozható depresszióval, hátfájdalommal, szexuális diszfunkcióval, vagy akár szívroham, stroke indítója is lehet.

Ugyanakkor nem minden harag egyforma. Léteznek destruktív, illetve produktív harag érzetek. Nagy különbség van aközött, hogy pillanatnyi haragot érzünk-e, vagy van egy konstans „morgó lencsénk” a világra, ahol folyamatosan mindenre idegesen reagálunk. Ha hajlamosak vagyunk időről időre hirtelen mérgesnek lenni, de az alapvetően hamar elszáll, semmiképpen ne érezzünk bűntudatot, sőt hagyjuk is magunkat ezt megélni! Ez nem csak, hogy teljesen normális, de számos pozitív hatással is bír.
A harag pillanatában testi folyamatok is megindulnak, az idegpályákon beindul a pszichológiai reakció, a szívverés hirtelen felgyorsul, a vérnyomás megemelkedik és az agy fogaskerekei gőzerőre kapcsolnak. Akár sorsdöntő is lehet ez a gyorsan lezajló folyamat, mikor például egy szerettünk bajba kerül, a gyermekünket valaki bántja, vagy rajtakapunk valakit a táskánkban kotorászni…

Érzelmeink, mint iránytűk

Minden egyes érzelmi skálára szükségünk van, az egészséges önkifejezés és megélés természetes része. Gondoljunk mondjuk a bánat, az elkeseredettség érzésére. Ha ennek az érzésnek nem merünk utat engedni, az érzelmeinket csak elfolytjuk és sose merjük kibeszélni őket, vagy megvitatni az érintett személlyel. Ugyanilyen alapon, mikor haragot érzünk, megszólal az igazságérzetünk legyünk képesek tisztelettel (egy mély levegővételt követően) őszintén elmondani gondolatainkat. Hallgassuk meg a másik fél oldalát is, teljes mértékben befogadva, és így az ilyen módon felszínre került problémák még emelik is a kapcsolatot is és mi sem emésztjük titokban önmagunkat. Egészséges változásokra szükségünk van, és hála ennek a fantasztikus érzelemnek, mi is fejlődünk!
Azt viszont fontos figyelemmel kísérni, hogy a haragunknak mennyire adjunk hitelt. Próbáljuk meg feltenni a kérdést, mikor ismét idegesen ülünk a dugóban és kiabálunk a szerettünkkel telefonon „Vajon számítana ez 5 év múlva?”. A dugó biztosan nem, de bizonyos helyzetekben a düh barátunk lehet, mert ha felelősségteljesen megéljük, segít megelőzni a „kirobbanást”, ami már valóban a romboló szintje.

Amikor forrósodik a helyzet…

A harag lehet a barátunk, hiszen erőt és lehetőséget ad a bűvös „Nem” szóra, amit oly nehezen sajátítunk el. A dühöt érezni képes ember őszinte és igaz magával is és társaival is, szóval az utolsó legyen, amit szégyellünk. Azonban nem árt tudatosan keretek között tartani. Fontos, hogy teljesen megértsük, és megfigyeljük, mi okozza az érzést bennünk, és mi mit okozunk vele. Megtanulhatjuk okosan használni ezeket a „forróbb” érzéséket, anélkül, hogy azok minket is megégessenek. A haragnak vannak fizikai, érzelmi, mentális és társadalmi komponensei, bármelyik területen észleljük, érdemes ezeket a taktikákat alkalmazni a tudatos csillapítására:

  1. Lélegezz! – Az „Üss vagy fuss” reakció, egy teljesen ösztönös jelenség stresszhelyzetben, amit a vegetatív idegrendszerünk indukál. Remegni kezdünk, fokozódik a vérkeringés az izomszövetben, emelkedik a pulzus és szaporodik a légzés. Ezek közül csak az utóbbi felett lehet hatalmunk. Számos módszer létezik, mellyel gyorsan és hatékonyan fordíthatunk a helyzetünkön, elkerülve az ártalmakat. (kapcsolódó Blogunk)
  2. Áss a mélyére! – Ne halogasd érzelmeid feltárását, beszéld át magaddal a konkrét helyzetben (akár utólag), mi okozhatta benned ezt a hirtelen indulatot. Nagyon sokat segíthet a megoldásában, hiszen ez az érzelmed őszintén súg neked.
  3. Mozgasd ki magadból! – Bármerre vagy éppen, lehet egy technikád, melynél a mozgás segítségével el tudod simítani a felgyülemlett érzéséket. Lehet az egy 5 perc séta az iroda körül, vagy 5 db fekvőtámasz, tényleg hatékony. Az „üss vagy fuss” üzemmód fizikai aktivitásra is sarkallja az embert, érezni fogod.
  4. Gyakorolj könyörületet! – Magad is meglepődnél, mennyivel több erő van benned, amikor a teljes képet nézve, megpróbálod a kérdéses helyzeteket egy sokkal nagyvonalúbb kontextusban értékelni. Lehet észreveszed majd, hogy a másiknak éppen egy magánjellegű gondja van, és a titeket érintő szituáció, csak ennek a kivetülése.

Mindent összevetve a harag egy nagyszerű eszköz, nem szabad tőle félni. Az emberiségnek is hatalmas ugrást jelentett a tűz megjelenése, de megtanulták kezelni a határait. Tegyünk mi is így.

Szóljon hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..