Technológiai rabok | | Manuális terápia

Technológiai rabok

Közzétéve: 2019-03-09 | Hozzászólások: 0

Ismerd fel, a technológia rabjai vagyunk!

Minden generációnak megvan a maga észrevétlen függősége. Ilyen például a dohányzás, aminek ártalmas hatásaival csak fokozatosan szembesültünk, mégis voltak idők, mikor minden négyzetméteren engedélyezve volt, anélkül, hogy bárki szóvá tette volna, hogy zavaró. Sokszor azt hisszük, hogy amit széleskörűen elfogadnak, azzal nincs baj, pedig legbelül érezzük mi is, hogy valami nincs rendben.

Nyugodtan ismerjük fel, ma hasonló a helyzet az okostelefonokkal és egyéb kütyükkel! Lassan szivárog be a mindennapok pillanataiba, szinte velük kelünk és megyünk is aludni. (Ha ma besétálunk egy kávézóba/étterembe, vajon hány ember kezében látunk most cigaretta helyett telefont?!) Tudjuk sokan a munkájukból adódóan nehezen tudják kikerülni, de valljuk be őszintén, hányszor végzünk „csak egy gyors csekkolást” az e-mailjeinken, és közösségi média profiljainkon, mikor már este a családdal vagyunk?
Egyre köztudottabb tény, hogy az „okostelefonozás” dopamint termel az agyban, és bizony ez az állapot folyamatos. (Gondoljunk csak arra, mikor egy új értesítést kapunk, milyen izgatottá válunk)
A megemelkedett dopamin és kortizol szint állandó kimerültség érzéshez, alvás és koncentrációs zavarokhoz vezet. Nem mellesleg a hiány és kielégületlenség érzésben akár többet is nassolunk (emelkedett kortizol is támogatja) és a feszült állapot egyéb emésztési vagy akár pszichés rendellenes állapotokat okoz. Az emberi kapcsolataink is átalakulnak, mert a virtuális kommunikációban sok a félreértés, így sokszor töprengünk feszülten egy üzeneten (vagy épp azon, miért nem érkezik).

Íme 4 szempont, ami mentén könnyedén kialakul ez a függőség:

  1. Digitális jackpot: folyamatos értesítések, push üzenetek amik izgalomban tartanak.
  2. Kiapadhatatlan információ forrás: mindig van mire rákeresni, legyen az egy recept a vasárnapi ebédhez.
  3. Önigazolás: a hiányérzet elfedése, még ha boldogtalanná is tesz ez az időtöltés, minden alkalommal bízunk abban, hogy valami pozitív visszaigazolást, információt kapunk.
  4. A kapcsolattartás érzete: a valahová tartozás hamis érzése, a folyamatos kényszer, hogy mutassunk magunkból és értesüljünk mindenről, különben lemaradva érezzük magunkat.

Nem utolsó sorban pedig, gyógytornász-terapeutaként nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy mit is művelnek ezek az okos készülékek a testünkkel, tartásunkkal. Korábban már írtunk erről a jelenségről, és szomorúan tapasztaljuk, hogy a helyzet nem változott, sőt! Rendelőnkben is egyre több fiatal fordul meg, a hát, derék és gerincfájdalmak egyre gyakoribbakká váltak. A korábbi bejegyzésünkben kifejtett tartásproblémákon túl a virtuális világ és az abban betöltött szerepünk hatással van a pszichés állapotunkra, melynek következtében a szorongás, a komplexusok kialakulásának esélye is nagyban megnő. Ezek észrevétlen, nagyon halk folyamatok, viszont hosszútávon roncsolóak az idegrendszerre és a lelki állapotunkra is nézve. Emellett a technikai kütyük ártalmas sugárzása, az állandó „kék-fény” bámulása pedig szintén megboríthatja testünk finom ritmusait, rezgéseit és kedvezőtlen hatással bírhatnak olyan panaszok esetén is, mint pl. a migrén.

Törj ki a virtuális börtönből!

Ha úgy érzed magadra ismertél és szeretnél egy „digitális méregtelenítést” akkor érdemes a következőket kipróbálnod:

  1. Készíts egy kiértékelést: léteznek applikációk, amikkel nyomon követheted a napi/heti telefonhasználatod. Ha már tudod ezt az időtartamot (biztosan meg fogsz lepődni), könnyebb lesz egy tudatos csökkentést végrehajtani. Kezd kis szünetekkel, kisebb célokkal.
  2. Hozz létre „Zero” kuckókat: találj ki egy szobát, vagy egy sarkot nevezz ki „Mobil mentes övezetnek” és gyakorold, élvezd ki a teljes nyugalmat a lakásodban, vegyél elő egy jó könyvet!
  3. Élvezd az ízeket! Iktasd ki a technológiát miközben táplálkozol. Legyen ez egy jó szabály. Ehelyett élvezd ki az időt a szeretteiddel, vagy merülj el az ételek valódi ízében! Meg fogsz lepődni mennyivel jobb lesz az emésztésed is, és később leszel újra éhes…
  4. Legyél a pillanatban! Őszintén hányszor nézted vissza a koncerteken készített silány videókat? Vagy mennyire emlékszel azokra a természeti tájképekre? Sokszor csak a telefon lencséjén keresztül látjuk a körülöttünk lévő világot, és görcsösen meg akarunk mindent örökíteni, ahelyett hogy a fókuszt a jelen pillanatába helyeznénk…

Mindemellett nem lehet eleget hangsúlyozni a mozgás fontosságát. A sport felszabadít, feltölt és segít megelőzni, vagy legyőzni a már kialakult káros függőségeket. Ha pedig úgy tapasztalod, hogy már kicsit többről van szó és időnként szorongsz, feszültebb vagy és esetleg más fizikai tünetekkel is párosul az állapot, akkor érdemes tudatosabban is kivizsgálni honnan eredhet a probléma. Ne sajnáld magadra az időt! Legyél önmagadnak a legfontosabb. Rengeteg terápiás technika segíthet kizökkenteni az állapotból és megtalálni újra a testi-lelki egyensúlyt.

A Manuálisterápia Rendelőben is bizalommal fordulhatsz hozzánk! Segítünk abban, hogy egy felszabadultabb és tudatosabb életet élhess.

Forrás: https://experiencelife.com

 

Szóljon hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..