Quadratus Lumborum, a csendes izom

Akár home-office van, akár irodában ülünk, sajnos nagyon sokunkat érint az ülőmunkákból adódó merevség és derékfájás. Az oldalon már többször felhívtuk a figyelmet a helyes ülésre, illetve a rendszeres mozgásra, – hiába folyik ez a csapból is – ha szeretnénk elébe menni a kellemetlen fájdalomnak, akkor figyeljünk oda az intő jelekre és tegyünk magunkért.

A Quadratus Lumborum – mély oldalsó törzs izomzat okozhat fájdalmat a derékban, a fenékben, a csípőben és a lágyékban is, de megfelelő kezeléssel, gyakorlatokkal és önkezeléssel fájdalommentes lehetsz hosszú távon.

Ez az izmunk sokszor nem kap elég hangsúlyt, pedig az erőssége, stabilitása és terhelhetősége, nagyon sok mozgásformának is az alapja. Gondoljunk csak a futásra, ahol a törzsizomzat szerepe rendkívül lényeges, és az oldalsó törzsizom koordinálja az egész felsőtestet a mozgás során, mellyel szabályozható a légzés, a teljesítmény stb.

Hol van?

A Quadratus Lumborum a hátsó hasfal izomzata a gerinc két oldalán a bordakosártól a csípő lapátig terjed. Felületes és mély rostjai négyszög alakot mutatnak, innen ered a neve is. Csigolyákon tapadva a mély csípő hajlítóizom (m.psoas major) mögött helyezkedik el. Szoros kapcsolatban van a rekeszizommal (diaphragma), belső szervekkel (vesék, vastagbél) és előtte futnak fontos idegek (pl. N.iliohypogastricus, N.ilioinguinalis).

Mit csinál?

  • szimmetrikusan működéssel-feszíti (extendálja) a hátat
  • aszimmetrikusan, egyoldali működésében- meghúzza a bordákat és közelíti a medencéhez, vagy a medencét emeli és közelíti a mellkashoz
  • mozgatja a gerincet a medencéhez képest- oldalra hajlítja és fordítja a gerincet
  • fontos törzs stabilizátor
  • a bordákra való hatása miatt légzési segédizom

Ezt végig gondolva sok panasz hátterében ott lehet a Quadratus L. feszessége, amire nem is gondolnánk elsőre.

Milyen panaszokról ismerhető fel?

A feszessége nyomást gyakorol a gerinc ízületeire és a porckorongokra. Ha aszimmetrikusan feszesebb, elfordíthatja mellkast a medencéhez képest, ezzel emelve a medencecsontot, egy látszólagos végtaghossz különbséget fenntartva. Azon túl, hogy fájdalmas, hatással van más rendszerek működésére és távolabbi testrészek működésében is okozhat negatív elváltozást, ha ő be van feszülve.
Az aszimmetrikus terhelés, ha túl hosszú ideig fennáll, funkcionális gerincferdülést is előidézhet, amivel egy sor diszfunkciós működést indíthat el és megváltozhat a csípő, térd, láb és ízületek működése is, ami további panaszok megjelenésével jár ezeken a területeken.
A Quadratus L. túlzott terhelése az egyik fő oka a krónikus fájdalmaknak a hát alsó szakaszán. A panaszok megjelenése leginkább az ülésre vezethető vissza. Helytelen ülés esetén, a gyenge hátsó izmokat a Quadratus Lumborumnak kell kompenzálnia, ami fájdalmas feszültséghez és az izom megmerevedéséhez vezet.
Ha nincs megfelelő törzs stabilitás, és felborul az izomegyensúly a derék, medence-kismedence, csípő között, akkor gyakran jelentkezik fájdalom ezen területen. Ahhoz, hogy jól működjön, szükséges a törzsizmok és azok kötőszövetes-fascia rendszerének a jó működése. Tehát kellően erős és könnyedén nyújtható hátizmokra, hasizmokra, csípőizmokra és fasciákra van szükségünk.

Mikor érdemes szakemberhez fordulni?

  • ha fájdalom van az alsó háti területen
  • fájdalmat és merevséget érzünk állásban, ülésben, ágyban forduláskor
  • úgy tűnik mintha egyik lábad rövidebb lenne, mint a másik, vagy ha a medencéd egyik oldalát magasabban tartod
  • de csípőfájdalom, térdfájdalom esetén is összefüggést tapasztalhatunk.

Mit lehet tenni?

  • először is szüntessük meg a kiváltó okot pl. helytelen ülést – ergonómiai korrekció
  • csökkenteni kell a feszültséget, amit enyhébb esetben már nyújtással is ellehet érni. (sokszor a nyújtás magában nem segít, szükséges a manuális lazítása az izmoknak, fasciáknak)
  • a kezelésekkel és gyakorlatokkal a teljes mozgástartomány visszaállítása lehetséges, a derék, medence és csípő területén
  • stabilizáló, erősítő gyakorlatokkal a helyzet megtartása, és a Quadratus L. maximális terhelhetőségének az elérése a cél

Jól látható mennyi összefüggésben áll ennek a „csendes” izomnak az állapota más rendszerekkel, izmokkal és funkciókkal, így semmiképpen nem elhanyagolható a figyelem és a prevenció.
Bármilyen kérdés esetén keresse tapasztalt kollégáinkat a rendelőnkben, akik alapos vizsgálat után, a kezelő fogások széles tárházával, és praktikus, de izgalmas gyakorlatokkal tudnak segíteni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *