Fáj a nyakam ébredés után. Mit lehet vele tenni?

A legegyszerűbb mozdulatoknál is fáj a nyakunk? Az biztos, hogy nem pont így szeretnénk elkezdeni a napot. Leggyakrabban az alvási szokásaink vagy a párna miatt alakulnak ki ezek a „kellemetlenségek”. Hogy hogyan ébredünk reggel az attól is függ, hogy előző napon volt-e olyan „terhelés”, ami a nyaknak már túl sok. A jó hír, hogy sokszor könnyen orvosolható.

Mi okozza?

Az alvási pozíció

Mindenkinek van egy kedvenc testhelyzete, ahogy este alszik. Ha hason alszunk, akkor a nyak hosszú ideig elfordul az egyik oldalra. Ez megfeszíti a nyaki izmokat, emiatt fájdalmas és merev lehet a nyak reggelre.
A hason alvás megterhelheti a hátat, főleg ha puhább matracon alszunk. Ilyenkor a has megsüllyed, ami nyomást gyakorol a gerincre és a hát izmaira.

A párna

A fejünk és nyakunk több órát tölt párnán fekve, ezért kulcsfontosságú a számunkra legmegfelelőbb párna kiválasztása egészségünk szempontjából. Egy nagyon puha vagy lapos párna, amely nem támogatja megfelelően a fejet és a nyakat, feszültséget és fájdalmat okoz a nyaki izmokban. Sajnos nincs egy általános recept hogy milyen a jó párna, ezt mindenkinek ki kell tapasztalnia. Ez függ a fekhelytől és a testalkattól is, de iránynak a következőket javasoljuk.
A toll- vagy memóriahab párnák „bölcsőt” képeznek a fejnek, lehetővé téve a feszültség mentes pihenést. Ha teheti, próbálja ki a párnát mielőtt megveszi, hogy megtapasztalja, melyik a legjobb Önnek.

Hirtelen mozgások

A hirtelen mozdulatok, mint például a gyors felállás vagy a végtagok elfordítása álmunkban megfeszítik a nyaki izmokat. Dobás, forgatás alvás közben feszültséget és stresszt okozhat a nyakban.

Korábbi sérülések

Vannak olyan sérülések, például sportsérülések, amik először nem fájnak. A teljes fizikai hatás csak pár nappal később érezhető. Ekkor például lefekvéskor még semmi bajunk, de másnap reggel nagyon fájó, merev nyakkal ébredhetünk.

Egyéb okok

  • rossz testtartás a nap folyamán
  • sok ülés a számítógép vagy a TV előtt ugyanabban a testtartásban
  • porckopás a felső gerinc ízületek egyikében
  • idegi kompresszió, melyet gerincsérv vagy meszesedés okozott
  • bizonyos gyógyszerek mellékhatása is lehet

Mit lehet vele tenni?

Számos gyógymód megkönnyítheti a fájdalom enyhítését. Valószínűleg nem kell orvoshoz fordulnia, főleg, ha nincs más tünete. Íme néhány lehetőség:
Hideg vizes borogatás hozzájárulhat a nyaki izmok gyulladásának csökkentéséhez.
Van, amikor egy meleg vizes tömlő segíthet a befeszült izmok megnyugtatásában és pihenésében.
Végezzen szelíd gyakorlatokat, például gyógytornát vagy jógát. Ez segíti a vér áramlását a nyakban.

Nyakfájdalom megelőzése

  • Ha általában hason alszik, akkor kisebb puha párnát igazítson a feje alá, úgy hogy a nyakát is megtámassza, vagy próbáljon inkább az oldalán vagy a hátán aludni.
  • Ha az oldalán alszik, próbáljon egy párnát helyezni a lába közé. Ez segíthet abban, hogy a nyak igazodjon a gerinchez.
  • Ha az oldalán alszik, a párna ne legyen magasabb a feje, mint a nyaka alatt. Ha az izmok éjszaka kicsit feszülnek, az reggelre fájdalmat okozhat.
  • Próbálja ki a tollpárnát, amely könnyen illeszkedik a nyaka és a fej formájához. A tollpárnák idővel elveszítik az alakjukat, ezért a legjobb, ha kb. félévente cserélik őket.
  • A „memóriahabbal” készített párnák megfelelhetnek a fej és a nyak kontúrjainak is, és segítenek a nyak támogatásában, de idővel ezeket is le kell cserélni, mert elvesztik rugalmasságukat.
  • Kerülje a túl merev vagy túl mély párna használatát.
  • Ha a matrac behajlik a közepén, fontolja meg a matrac cseréjét, hogy megfelelően támogassa a hátát és a nyakat.
  • A nap folyamán többször figyelje a megfelelő testtartását miközben áll, sétál, ül, különösen az íróasztalnál, a számítógépnél. Figyeljen, hogy ne hajlítsa túl előre a nyakát.
  • Próbálja meg a telefont szemmagasságban tartani, ahelyett, hogy a nyakát előrehajlítaná, amikor nézi.
  • Ne szorítsa a telefont a füle és a válla közé.
  • A fizikai aktivitás segít erősíteni az izmait, ideértve a nyakát is. Segíthet a testtartás javításában és ráadásul enyhíti a stresszt, amely merev izmokat okozhat. Néhány egyszerű gyakorlat segít megőrizni a nyaki izmainak egészségét, ez csökkentheti a nyaki fájdalom kialakulásának kockázatát.

Ha ezek javaslatok kevésnek bizonyulnak, keressen minket bizalommal. Gyógytornász, manuálterapeutáink szakértelmükkel, sok éves gyakorlatukkal segítenek még összetett problémák esetén is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *